بررسی جنس انواع چادر های مسافرتی

 بررسی جنس انواع چادر های مسافرتی

تاريخ : ۱۳۹۷/۵/۲۳

بیشتر مردم با ایده چادر مسافرتی آشنایی دارند. با این حال اگر شما به اندازه ای که باید، با این محصولات آشنایی ندارید و در حال برنامه ریزی اولین سفر کمپی خود هستید حتما این مطلب را تا انتها بخوانید. در ادامه به بررسی انواع چادر و مواد به کار رفته در پروسه ساخت آن ها خواهیم پرداخت.

تاریخچه چادر مسافرتی

اولین استفاده از چادرها به عصر آهن بر می گردد. در ابتدا از چادر مسافرتی به عنوان وسیله ای برای حفظ بقا استفاده می شد، و مدتی بعد به عنوان وسیله ای برای فتوحات جنگی مورد استفاده قرار گرفت. امپراطوری روم از چادرهای پوستی برای سرپناه سربازان خود قبل از حمله و به صورت گسترده استفاده می کرد.

نصب چادرمسافرتی

چادرهای مسافرتی بسته به نوع و مدلی که خریده اید، به چند روش قابل نصب و برپایی هستند. کمپرهایی که برای بار اول کمپ می کنند ممکن است با چادرهای اتوماتیک که نصب آسان تری دارند بسیار راحت باشند. چرا که این نوع محصولات به راحتی و در کمترین زمان نصب می شوند. در رابطه با نصب چادر مسافرتی عصایی نیز به صورت مفصل در همین سایت مطالبی وجود دارد. 
علیرغم اینکه چه چادری خریداری کرده باشید، یک چادر مسافرتی همیشه از یک پارچه ساخته شده است که دور تا دور یک سازه کشیده می شود. مدل های کوچک تر می توانند آزادانه بر روی زمین نصب شوند به این معنی که لزومی ندارد تا حتما آنها را به زمین میخ کنیم. اما وقتی که یک چادر بزرگتر داشته باشید ممکن است نیاز داشته باشید تا با چند میخ آن را به زمین محکم کنید.

جنس چادر مسافرتی

این محصولات می توانند از انواعی از مواد اولیه ساخته شوند. پس کسانی که قصد کمپینگ دارند بهتر است قبل از خرید چادر مسافرتی، محیطی که قصد کمپینگ در آنجا را دارند در نظر داشته باشند.
معمول ترین موادی که در ساخت این محصولات به کار می رود برزنت، نایلون و پلیستر می باشد. هر کدام از این مواد خصوصیات ویژه خود را دارند. پس بهتر است نگاهی به این مواد بیاندازیم تا ببینید که کدام یک برای شما بهتر است.

برزنت

بیشتر چادرهای مسافرتی برزنتی نسبتا بادوام بوده و برای انواع شرایط آب و هوایی مناسب می باشند. چادر برزنتی برای کمپینگ تفریحی بیشترین استفاده را دارد. چرا که در میان دیگر مواد، برزنت بیشترین وزن ممکن را دارد. برزنت خواص تنظیم حرارتیِ بسیار خوبی دارد. از طرفی برزنت هنگامی که خیس شود بسیار سنگین تر خواهد شد. و همین باعث می شود که کمپرهای حرفه ای تر و کوهنوردان جنس نایلون را به برزنت ترجیح دهند.

نایلون

برای کوهنوردان و کمپرهایی که سبک سفر می کنند، نایلون انتخاب خوبی خواهد بود. در مقایسه با برزنت، نایلون سبک تر می باشد و حمل و نقل آسان تری دارد. همچنین آب را به خود جذب نمی کند و به همین سبب یک چادر مسافرتی نایلونی بعد از یک بارش شدید، وزن بیشتری نخواهد داشت. 
با در نظر گرفتن این که نایلون انتخاب مناسب کوهنوردان است، برزنت همچنان برای کمپرهای مشتاق گزینه بهتری می باشد. چرا که با توجه به خواص تنظیم حرارتی آن که بسیار بهتر از نایلون می باشد، کمپر در هوای سرد گرمتر و در هوای گرم خنک تر خواهد ماند. 
یک چادر مسافرتی نایلونی قابلیت تجهیز به یک لایه ضد آب را توسط شرکت سازنده دارد. با این حال باید از این نیز آگاه باشید که این لایه ضد آب به مرور ممکن است از بین برود. چرا که هنگام استفاده، در برابر تابش اشعه ماورا بنفش خورشید قرار دارد. برای پیشگیری از آسیب چادر مسافرتی خود بد نیست چند سال یک بار این لایه ضد آب را تعویض کنید.

پلی استر

پلی استر در چادر مسافرتی بسیاری از خواص نایلون را دارد و می توان گفت در بسیاری از این خواص کاملا شبیه به هم هستند. پلیستر یکی از در دسترس ترین و ارزان ترین مواد اولیه چادرهای مسافرتی است که در بازار پیدا می شود و این امر موجب آن شده است که در بین جوانان، اولین انتخاب برای این محصول  باشد. یک چادر مسافرتی پلیستری برای محافظت از باران می تواند یک لایه پوششی محافظتی ضد آب داشته باشد. اما چنین چیزی همیشه ضروری به نظر نمی رسد چرا که برخی از این پوشش ها به طور خودکار دارای خواص ضد آب می باشند. با در نظر داشتن وزن بسیار سبک و خاصیت ضد آب بودن، چادر مسافرتی پلیستری از گزینه های مناسب برای کوهنوردی و طبیعت گردی به حساب می رود. با توجه به تمام امکاناتی که چادرهای پلیستری به مصرف کنندگان خود ارائه می دهند و با توجه به وزن بسیار سبک، کنترل کردن آن ها در شرایط جوی نامساعد با بادهای تند کمی مشکل است.

اجزاء چادر مسافرتی
انواع چادر مسافرتی از اجزائی تشکیل شده است که می تواند شامل پوشش اضافی، لچکی ها، اتاق های اضافی، زیر چادری، ستون ها و ... باشد. البته تمامی چادرها مجهز به همه این موارد نبوده و با توجه به قیمت و مورد مصرف آن ها می توانند برخی از این تجهیزات را ارائه دهند. 
قبل از خرید چادر خود، لیست اجزاء آن ها را مطالعه بفرمائید تا از کارکرد و هدف انواع چادرها آگاه شوید.
چادر های مسافرتی 

پوشش اضافی 

به چادر مسافرتی ای که دارای پوشش اضافی است دو پوش میگوین، پوش اضافی می تواند به لایه دوم یا بیرونی یک چادر گفته شود که وظیفه آن محافظت از چادر در برابر آب و باران می باشد. پوشش اضافی همواره باید ضد آب باشد تا بتواند آب جمع شده بر سطح خود را به اطراف هدایت کرده و مانع از خیس شدن پوشش اصلی چادر شود.

پوشش اصلی

پوشش اصلی می تواند به لایه درونی چادر گفته شود و در بعضی از چادر ها لایه ای است که بین پوشش داخلی و پوشش اضافی قرار می گیرد، در واقع پوش اصلی همان بدنه اصلی چادر مسافرتی است که باید از جنس بهتری باشد.

اتاق های اضافه یا راهرو

راهرو کلمه ای است که برای یک اتاق اضافه در چادرمسافرتی به کار می رود و معمولا به درِ ورودی یا در میانه چادر مسافرتی متصل است. اتاق اضافی چادر معمولا برای نگهداری وسایل شخصی یا لباس های اضافه به کار می رود اما این اتاق اضافی ممکن است به قدری بزرگ باشد تا فضای لازم برای خوابیدن یک نفر دیگر را نیز فراهم آورد.
در برخی موارد اتاق اضافی برای انجام فعالیت هایی به کار می رود که در فضای اصلی چادر قابل انجام نباشد. برای مثال آشپزی یا تمیزکردن وسایل کمپ. در هر صورت موردِ استفاده اتاق اضافی کاملا به اندازه آن بستگی دارد.

زیرانداز چادر مسافرتی

زیرانداز چادر وسیله ای است که بر روی زمین پهن شده و چادر مسافرتی بر روی آن نصب می شود. جنس این زیرانداز می تواند از مواد متنوعی بوده و پوششی است که از کف چادر محافظت خواهد کرد و همچنین مانع از انتقال رطوبت زمین به چادر خواهد شد.

صفحات زیر را جهت راهنمایی بیشتر در باره چادر های مسافرتی مطالعه نمایید: