pvc چیست؟ (پی وی سی)

 pvc چیست؟ (پی وی سی)

تاريخ : ۱۳۹۸/۸/۲۱

تصویر پی وی سی 
PVC
امروز قصد داریم به معرفی جنس pvc بپردازیم و اطلاعاتی جامع در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه باشید.
این ماده در سال 1872 به طور اتفاقی توسط شیمیدان آلمانی اوگن بومان کشف شد. این پلیمر به صورت یه ماده جامد سفید رنگی در فلاسک وینیل کلریدی که در معرض نور خورشید قرار داشت ظاهر شده بود. در اوایل قرن بیستم، شیمی دان روسی ایوان میسلنسکی و فریتز کلیت شیمیدان آلمانی سعی در بهره گیری از pvc در ساخت محصولات تجاری نمودند؛ اما تلاش های آن ها به دلایلی همچون سخت و شکننده بودن آن مثمرثمر واقع نشد؛ اما در سال 1926 والدو سیمون رویکردهای جدیدی را برای نرم کردن این پلیمر در پیش گرفت؛ و با اضافه کردن برخی افزودنی ها موفق به ساخت ماده ای انعطاف پذیر شد که قابلیت استفاده در محصولات تجاری را داشت.
. امروزه این محصول در بازارهای جهانی با نام pvc شناخته می شود و یکی از پرمصرف ترین محصولات صنعت پتروشیمی به شمار می آید. در واقع PVC یا همان پی وی سی، پلی وینیل کلرید پس از پلی اتیلن، پلی پروپلین جایگاه سوم را بین پلیمرهای پلاستیکی مصنوعی به خود اختصاص داده است که سالانه حدود 40 میلیون تن از آن تولید می گردد. این پلیمر به دو فرم سخت (RPVC) و انعطاف پذیر به بازار عرضه می گردد. معمولا از فرم سخت آن برای تولید لوله و محصولاتی همچون در و پنجره ها، بطری، بسته بندی های غیر غذایی، کارت های بانکی بهره گرفته می شود. از نوع نرم و انعطاف پذیر به عنوان عایق کابل برق، چرم مصنوعی، کفپوش و ضبط فونوگرافی استفاده می شود افزون بر این، از آن برای تولید محصولات بادی نیز بهره گرفته می شود. بسته به نوع هر محصول، کیفیت pvc تغییر میکند، یعنی استخر و وان بادی از نوع نازک تر pvc و استخر پیش ساخته و قایق های بادی مارینر از نوع ضخیم تر بهره میگیرند. این پلیمر در الکل حل نمی گردد اما قابلیت حل شدن در تتراهیدروفوران را دارد.
مزایای PVC
1- چگالی؛ این پلیمر در مقایسه با سایر پلاستیک ها فشرده تر می باشد (وزن مخصوص آن حدود 4/1 می باشد).
2-اقتصادی؛ از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر و به وفور در بازار یافت می گردد.
3-سختی؛ pvc بسیار سخت می باشد و همچنین قابلیت بازیافت را دارند.
4- مقاومت؛ از مقاومت کششی بسیار خوبی برخوردار می باشد.
5-قیمت؛ از قیمت مناسبی برخوردارند
چرا روز به روز استفاده از PVC افزایش می یابد؟
 پارامترهای همچون وزن کم، مقرون به صرفه بودن، دسترسی آسان، انعطاف پذیری و استحکام بالا را می توان از دلایل افزایش مصرف pvc دانست. سبک بودن سبب می گردد که محصولاتی که با استفاده از این پلاستیک ساخته می شودند از وزن کمی برخوردار باشند و بتوان آن ها را به راحتی حمل و نقل نمود. استحکام بالا نیز به محصولات طول عمر مفید بالایی را می بخشد وباعث می شود که بتوان از آن ها سالها بهره گرفت. لازم به ذکر است که این پلیمر هنگام سوختن و ذوب شدن بخارات کلرید هیدروژن تولید می کند که برای سلامتی مضر می باشد.